Welkom bij Interactive Wall!
Info
De Interactive Wall is een uniek, speels én educatief platform voor kleuters in het derde jaar basisonderwijs. In een kindvriendelijke houten behuizing zitten koperen contactvlakken die reageren op afbeeldingen en voorwerpen. Via Bluetooth en MQTT communiceert de kast met een Raspberry Pi, die real‑time de data vertaalt naar interactieve spelletjes in de browser. Zo combineren we fysieke knoppen met digitale animaties en geluid, waarmee kinderen spelenderwijs leren over kleuren, vormen, getallen, letters en meer.
Hoe werkt het?
- Kies een spel
Kleuters kiezen een spel door op een van de koperen vlakken te drukken. (Hierbij kan eventueel door de leerkracht kaarten van gemaakt worden met afbeeldingen, letters of getallen op). - Optioneel: Leg de kaarten op de knoppen
Het koperen vlak registreert de capacitieve verandering en stuurt die via STM32 & ESP32‑C3 door naar de Raspberry Pi. - Ontvang feedback
Direct in de webinterface verschijnt een animatie of klinkt een belonend geluid om te bevestigen dat de invoer is herkend. - Speel en leer
Het bijbehorende spel start: tel voorwerpen, benoem klanken of herken vormen—altijd met visuele en auditieve ondersteuning. - Herhaal & ontdek
Variatie in spellen en contactvlakken zorgt voor eindeloos leerplezier.
Voor leerkrachten & begeleiders
- Eenvoudige inzet: Plaats de Interactive Wall, verbind met Wi‑Fi en open de webpagina in elke moderne browser.
- Beveiliging & onderhoud: Het MQTT‑wachtwoord moet jaarlijks in de instellingenpagina in de browser worden hernieuwd.
- Veilig en onderhoudsvriendelijk: Robuuste, speelgoedveilige behuizing en koperen vlakken voldoen aan alle normen.
Ontwikkeling
De Interactive Wall is ontwikkeld door een multidisciplinair team van hardware‑ontwikkelaars, embedded‑engineers en front‑end designers. We maakten gebruik van:
- MPR121 capacitive sensors op een op maat gemaakte PCB voor betrouwbare knopdetectie.
- STM32‑firmware die sensordata leest en via Bluetooth doorstuurt.
- ESP32‑C3 om BLE‑berichten te ontvangen en als MQTT‑pakketten over Wi‑Fi te publiceren.
- Python‑script op Raspberry Pi met een MQTT‑broker voor real‑time data‑management.
- HTML/CSS/JavaScript‑interface die spellen laadt en direct reageert op de input van kleuters.
Elke stap—van PCB‑ontwerp tot gebruikerstests met kleuters—is intensief getest en geoptimaliseerd voor snelheid, betrouwbaarheid en gebruiksgemak.
Blijf op de hoogte en ontdek binnenkort de eerste spelletjes!